Vastuullisuus

Mukana
arjen työssä

Tuotteidemme korkea laatu, turvallisuus ja ympäristöystävällisyys sekä yrityksemme vastuullinen kehittäminen kaikilla osa-alueilla ovat toimintamme ydin. Vastuullisuus merkitsee meille turvallisia ja ympäristölle ystävällisiä tuotteita, alan edistyneimpiä prosesseja, yhtiön kannattavaa kasvua sekä henkilöstömme hyvinvointia ja turvallisuutta.

Vuonna 2014 kehitimme GRI-ohjeistuksen (Global Reporting Iniative) mukaista vastuullisuusraporttiamme, joka julkaistiin verkkosivuillamme uudistettuna selkeänä kokonaisuutena. Säännöllinen raportointi lisää entisestään toimintamme läpinäkyvyyttä ja avoimuutta sekä tarjoaa hyvän väylän seurata toimintaamme ja tekemiemme asioiden vaikutusta ympäröivään maailmaan.

Arvojohdettua vastuullisuutta

Ympäristö- ja turvallisuusnäkökohdat ovat olleet historiamme alusta asti tuotteidemme kehittämisen, valmistamisen ja markkinoinnin keskeisiä tekijöitä. Pidämme huolta henkilöstöstä, asiakkaista, talou-desta, ympäristöstä sekä tuotteiden laadusta ja turvallisuudesta. Lakien ja säädösten noudattamisen lisäksi olemme pyrkineet ylittämään toiminnallemme asetetut rajat tekemällä asiat vaadittua paremmin ja näyttämään samalla esimerkkiä myös muille rengas-alan toimijoille.

Voidaksemme varmistaa vastuullisuutemme johtamisen ja toimintamme jatkuvan kehittämisen, olemme jakaneet vastuullisuuden erityiset aiheet viiteen kokonaisuuteen, jotka muodostavat yhtiömme vastuullisuuden teemat.

• Hakkapeliitta Way on koko toimintaamme läpileikkaavien vastuullisuuden periaatteiden teema, joka sitoutuu yhtiömme strategiatyössä määritettyihin tavoitteisiin
    ja visioon.
  • Maailma renkailla käsittää tuoteturvallisuus- ja laatutyömme sekä vaikutuksemme eri asiantuntijaorganisaatioiden kautta liikenneturvallisuuteen ja kumialan tulevaisuuteen.
  • Talous keskittyy toimintamme taloudellisiin vaikutuksiin.
  • Ihmiset on yhteisö ympärillämme: työntekijämme sekä alihankkijamme kaikkialla maailmassa.
  • Ympäristö kuvaa jälkeämme ympäristöön.

Lue lisää arvojohdetusta vastuullisuudesta
ja meille tärkeistä asioista!

Huippulaatu on koko henkilöstön asia

EHSQ-johtaminen on yhtiössämme konsernitasolla johdettua toimintaa, joka kattaa mm. laatujohtamisen, ympäristönsuojelun, työhyvinvoinnin ja turvallisuusjohtamisen sekä omaisuudensuojelun. Takaamme tuotteidemme korkean laadun hallituilla, tehokkailla ja tarkkaan valvotuilla kehitys-, hankinta- ja tuotantoprosesseilla. Meistä jokainen haluaa tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja varmistaa omalta osaltaan huippulaatuiset tuotteet ja palvelut.

Vuonna 2014 jatkoimme panostuksia niin tuotteiden kuin toiminnan entistä korkeamman laadun kehittämiseksi. Kehitimme esimerkiksi yksittäisen renkaan jäljitettävyyttä aina renkaaseen käytetyistä raaka-aineista lähetysajankohtaan asti. Tarkoituksena on rekisteröidä kaikki tiedot renkaasta ja sen vaiheista, mikä parantaa laaduntarkkailua edelleen. Myös asiakkaiden tarpeita seurataan ja ennakoidaan useilla erilaisilla tutkimuksilla: tahdomme, että jokainen asiakas saa kaikilta osa-alueiltaan korkealaatuisen asiakas- ja käyttäjäkokemuksen.

Turvallisempi työ – terveellisempi ympäristö

avoitteenamme on hallita tuotteidemme ympäristövaikutukset koko niiden elinkaaren ajan sekä huolehtia toimintamme turvallisuus- ja laatunäkökohdista kattavasti ja järjestelmällisesti. Panostamme vahvasti tuotteidemme ja prosessiemme ympäristöystävällisyyteen. Elinkaariajattelun mukaisesti huomioimme ympäristönäkökohdat raaka–aineiden hankinnasta tuotesuunnitteluun ja käytöstä poistettujen renkaiden hyötykäyttöön. Nokian-tehtaaseen loppuvuodesta asennettu VOC-päästöjen käsittelyyn tarkoitettu polttolaitos on yksi hyvä esimerkki toimintamme parantamisesta. Muutostyön tavoitteena on vähentää raskaiden renkaiden ja pinnoitteiden valmistuksessa syntyviä VOC-päästöjä sekä parantaa tuotannon ilmanlaatua entisestään.

Niin tuote- kuin henkilöstöturvallisuutta edistämme riskienhallinnan, prosessien jatkuvan kehittämisen ja uusien investointien avulla. Vuonna 2014 panostimme edelleen työtapaturmien vähentämiseen tuloksellisesti: työtapaturmataajuus aleni koko konsernissa 15 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Turvallisuusasioista viestitään ja keskustellaan näkyvästi, mikä on lisännyt henkilöstön aktiivisuutta esimerkiksi poikkeamien esiintuomiseen entistä aikaisemmassa vaiheessa. Syksyllä toteutettiin Nokian-tehtaassa ensimmäinen Johdon Safety Walk, jonka aikana tehtiin turvallisuushavaintoja ja kyseltiin henkilöstön turvallisuusasenteista. Jatkossa johdon edustajat tekevät työturvallisuuskierroksia kolme kertaa vuodessa tehtaillamme Nokialla ja Vsevolozhskissa. Turvallisuuskulttuurin kehittäminen jatkuu vuonna 2015 koko konsernissa.  Rakennamme yhtiömme vastuullista menestystä yhdessä yli 4 000 kansainvälisen hakkapeliitan kanssa.

Lue lisää ympäristö- ja vastuullisuusasioistamme verkossa julkaistusta vastuullisuusraportistamme!