Venäjän vaikea taloustilanne näkyi

Kasvuun palataan vahvistuneen tuoteportfolion ja laajentuneen jakeluverkon avulla

Hyvä lukija,

Viime vuoden toimintaamme vaikutti voimakkaasti Venäjän taloudellinen tilanne. Heikentynyt talous, öljyn hinnan voimakas lasku ja ruplan nopea devalvoituminen johtivat ostokäyttäytymisen muutokseen ja euromääräisen myynnin huomattavaan laskuun Venäjällä ja myös muissa entisissä IVY-valtioissa. Taloudellinen epävarmuus maailmassa jatkuu, Venäjän lisäksi myös Euroopassa. USA toimii yhtenä harvoista maailman kasvun moottoreista Kiinan hakiessa uudenlaista reittiä omalle kasvulleen. Kokonaisuudessaan Aasia on edelleen merkittävä kasvupotentiaali.

Markkinoiden heikkoudesta huolimatta markkinajohtajuutemme vahvistui edelleen Venäjällä, kun toimitusten volyymit pysyivät lähes edellisen vuoden tasolla. Euromääräisen myynnin lasku oli kuitenkin merkittävä. Saimme kompensoitua sitä parantamalla markkina-asemaamme Keski-Euroopassa ja etenkin Pohjois-Amerikassa. Keski-Euroopan markkinoihin vaikutti negatiivisesti ennätyslämmin loppuvuosi. Pohjoismaissa meillä oli jälleen menestyksekäs vuosi.

Tuotteidemme keskihinta laski johtuen usean eri valuutan arvon muutoksista ja Venäjän ja IVY-alueen myyntimix-kehityksestä. Venäjän ruplan halpeneminen auttoi toisaalta kustannuspuolella, samoin kuin raaka-ainekustannusten voimakas alentuminen. Viimeksi mainittu tosin vaikeutti hinnoitteluympäristöä. Tuotantomäärät pysyivät kokonaisuudessaan edellisen vuoden tasolla ja tehtaittemme tuottavuus jatkoi parantumistaan.

Liikevoittomme heikkeni, mutta säilytimme silti kohtuullisen hyvän kannattavuuden ja tuotimme vahvan kassavirran. Yhtiö on nettovelaton ja tase on vahva. Oman toiminnan laatu on hyvällä tasolla ja uskonkin meidän pystyvän parantamaan markkina-asemiamme myös 2015.

Entistä vahvempana tulevaisuuteen

Jatkamme eteenpäin ulkopuolisista vastatuulista sisuuntuneena, entistä vahvempana. Tuotevalikoimamme saa suitsutusta lehdistössä ja asiakkailtamme, jakeluverkostomme kasvaa jatkuvasti ja oma organisaatiomme kehittyy päivä päivältä. Uskomme hyvään kasvuun Pohjois-Amerikassa ja Keski-Euroopassa samalla kun vahvistamme asemiamme vaikeilla Venäjän ja IVY-maiden markkinoilla ja pidämme vahvan positiomme Pohjoismaissa.

Tuotteemme hallitsivat automedioiden talvirengastestejä napaten lähes kaikki tärkeimmät voitot Pohjoismaissa ja Venäjällä. Nostan esiin erityisesti Keski-Euroopan talvirengastestit, joissa menestyminen raivaa tietä tunnettuutemme ja myyntimme kasvulle sikäläisillä markkinoilla. Uusi kesärengasvalikoimammekin saavutti useita testivoittoja sekä ydinmarkkinoillamme että Keski-Euroopassa keväällä 2014.

Syyskuussa 2014 Nokian Renkaat esitteli viisi uutta katumaastureiden kesärengasta ja uudisti pakettiautonrengasvalikoimansa. Joulukuussa lanseerasimme sähköautoihin suunnitellun, vierintävastukseltaan maailman ensimmäisen A-luokan talvirenkaan. Renkaillamme ajavat yksityiset loppukäyttäjät ja ammattilaiset matkaavat liikenteessä entistä turvallisemmin. Samalla ajamisen mukavuus on huippuluokkaa ja energiaa kuluu aiempaa vähemmän. Tuotetarjontamme on tällä hetkellä parempi kuin koskaan. Tämä tulee tänä vuonna näkymään asiakastyytyväisyydessämme, myynnissämme ja markkinaosuuksissamme.

Jakeluverkostomme laajentaminen jatkui vuonna 2014, kun avasimme 149 uutta Vianor-myymälää, kokonaismäärän kasvaessa 1 355:een 27 maassa. Venäjällä Nokian jakeluyhteistyöverkostoissa on 3 600 rengasliikettä ja autokauppaa. Uusi, kevyempi kumppanuusmallimme Nokian Tyres Authorized Dealer (NAD) -verkosto kasvoi; Euroopassa ja Kiinassa on solmittu yhteensä jo 869 yhteistyösopimusta. Vianor- ja NAD-pisteiden määrä tulee kasvamaan edelleen 2015. Venäjällä ja Kazakstanissa olemme perustaneet 53 myyntipistettä käsittävän N-Tyre –rengasketjun. Vahva jakelu on yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistämme.

Konsernin omistamien Vianor-liikkeidemme liikevaihto oli lähes 315 miljoonaa euroa ja liiketulos positiivinen. Autohuollon osuus kasvaa asteittain ja se mahdollistaa tasaisemman työkuorman läpi vuoden. Erinomainen asiakaspalvelu yhdistettynä ammattitaitoon edesauttaa kasvua ja tukee kannattavuutta myös jatkossa.

Meille tärkeät raskaiden renkaiden markkinat olivat myötätuulessa. Erityisesti metsäsegmentti kasvoi ja asemamme siellä vahvistui. Talvirengaslainsäädäntö kehittyy ja kattaa paremmin nyt myös raskaan liikenteen monissa kohdemaistamme. Esimerkiksi Suomessa ja Venäjällä lainsäätäjillä on vielä asian suhteen töitä. Raskaisiin renkaisiin keskittyvän liiketoimintayksikkömme liikevaihto ja kannattavuus kehittyivät toisella vuosipuoliskolla kiitettävästi, kun saimme tuoreet koneinvestoinnit käyttöön ja tuotantomäärät nousuun.

Henkilöautonrenkaiden osalta meillä ei ollut tarvetta kapasiteetin kasvuun ja pystyimmekin pitämään investoinnit alhaisella tasolla. Tämä paransi kassavirtaamme. Meillä on valmius vastata markkinoiden kasvuun lisäämällä tuotantoa nopeasti ilman suuria investointeja.

Talouden epävarmuuden aikana on erityisen tärkeää keskittyä oleelliseen; asiakkaisiin ja oman henkilöstön kehittämiseen. Haluaisinkin kiittää laajaa asiakaskuntaamme luottamuksesta ja siitä innosta, jolla he ovat ottaneet vastaan laajentuneen tuotevalikoimamme. Henkilökuntaamme kiitän erinomaisesta panoksesta haasteellisessa ympäristössä. Tulemme jatkamaan työtämme hakkapeliittahengessä ja hyvin läheisissä kytköksissä asiakkaisiimme. Tällä ja jatkuvalla oman osaamisen ja toiminnan kehittämisellä menestystarinamme jatkuu.

Ari Lehtoranta

Toimitusjohtaja Ari Lehtoranta