Rengasteknologian
suunnannäyttäjä

Ensimmäinen
jo vuodesta 1934

Nokian Renkaat kehitti ja valmisti maailman ensimmäisen talvirenkaan eli Kelirenkaan viimaan ja pakkaseen vuonna 1934. Kaksi vuotta myöhemmin pohjoisen talveen syntyi henkilöautoihin suunnattu Nokian Hakkapeliitta, legendaarinen talvikelien voittaja.

Kelirengas oli suunniteltu kuorma-autoille, joita olikin linja-autojen ohella suurin osa 1930-luvun liikenteestä. Voimakas pintakuviointi teki Kelirenkaasta talvirenkaan, sillä poikittaiset urat pureutuivat lumeen hammaspyörän lailla. Väljä kuvio puhdistui hyvin lumesta ajon aikana, mikä paransi pitoa. Koko renkaan idea perustuikin hyvään tarttumapintaan. Kuten mainoksessa todettiin ”jarrutus tuli tehokkaaksi – kaarteet ja käännökset onnistuivat ilman sivuluistoa”.

Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö perustetaan.
1932
Henkilöautonrenkaiden tuotanto alkaa Nokialla.
1934
Maailman ensimmäinen talvirengas ”Kelirengas”.
1936
Legendaarinen Hakkapeliitta-talvirengas kehitetään.
2014
Hakkapeliitta-talvirengasperhe kasvaa. Nastallinen Nokian Hakkapeliitta 8 SUV sekä pakettiauton renkaat Nokian Hakkapeliitta C3 ja Nokian Hakkapeliitta CR3.
2014
Maailman ensimmäinen talvirengas esiin ponnahtavilla nastoilla. Nokian Hakkapeliitta -konseptirengas.
2014
Uusi Nokian Hakkapeliitta R2 - vierintävastukseltaan maailman ensimmäinen A-luokan talvirengas sähköautoihin.

Talvirenkaan keksimisestä 80 vuotta: Nokian Kelirengas hallitsi turvalliset kaarteet ja käännökset lumikelissä

Näin talvirengas on muuttunut – vertailussa maailman ensimmäinen talvirengas ja uuden teknologian kitkarengas